Sinistä valoa, harmaata valoa

Sinistä valoa, harmaata valoa

sunnuntai 28. toukokuuta 2023

Viikko 21: Tunnetko itsesi?

 Oletko koskaan miettinyt, kuka oikein olet?
Tiedätkö, kuka olet?
Tunnetko itsesi?

Oletko varma?

Mten suhtaudut tähän kysymykseen:
"Kuka sinä oikein luulet olevasi?"

Onko se ylimieliselle ihmiselle suunnattu näpäytys?
Vai onko se vilpitön kysymys?

Entä mikä on itsetuntosi tila?

Itse olen nuoresta pitäen ajatellut, että minulla on huono itsetunto. 
Olen ajatellut, että huono itsetuntoni on syy moniin ongelmiini. 
Olen ajatellut, että jos itsetuntoni olisi parempi, elämäni olisi parempi. 

Eikä tämä ole mikään kummallinen ajatus. 
Moni ihminen ajattelee näin. 
Hyvää itsetuntoa myydään lääkkeenä moneen. 

Mutta entä jos syy ongelmiin ei löydykään itsetunnon tilasta?
Entä jos hyvä itsetunto ei takaa onnellisuutta, eikä huono itsetunto ole syy vaikeuksiin. 

Sain nämä ajatukset ja kysymykset tällä viikolla lukemastani Arto Pietikäisen tietokirjasta Joustava mieli ja hyvän itsetunnon ABC. Otin kirjan luettavakseni saadakseni tukea itsetuntoni kohentamiseen, mutta sainkin kiinnostavasti kyseenalaistaa koko itsetunnon käsitteen. Kyseenalaista sinäkin se!

Lisäksi näin uudessa valossa kysymyksen siitä, keitä ja millaisia me kukin ihminen olemme. 

Nuoresta pitäen olen saanut joka tilanteessa ohjeeksi sen, että ihmisen "pitää vain olla oma itsensä."
Se on vinkki yhtä lailla työhaastatteluun, treffeille kuin mihin tahansa muuallekin. 

Kukaan ei kuitenkaan kerro, millainen ihminen on silloin, kun hän on oma itsensä, ja kuka sen lopulta määrittelee. 
Kuten mainitsemassani kirjassa todetaan, sama ihminen käyttäytyy usein hyvin eri tavalla riippuen siitä, onko hän työhaastattelussa, treffeillä tai psykologin vastaanotolla. Ilman, että hän mitenkään pyrkisi valehtelemaan siitä, millainen on. 

Itse mietin etenkin lapsena sitä, kuka ja millainen oikeasti olen. 
Koulussa olin hiljainen ja minun oli vaikea sanoa omia mielipiteitäni tai viitata tunneilla. 
Kotona olin äänekäs ja puhelias, eikä minulla ollut mitään ongelmia ilmaista mielipiteitäni. 

Kummassakaan paikassa en kokenut vetäväni mitään roolia. 

Kysyin kerran äidiltäni, kumpi noista olen, kun olen oma itseni. 

Hän sanoi, että ehkä olet joku noiden välimuoto. 

En tiedä, olenko itse koskaan tavannut sitä välimuotoa, tai onko kukaan muu. 

Keitä me olemme?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti