"To be nobody but yourself in a world which is doing its best, night and day, to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight; and never stop fighting." - E.E. Cummings
Sinistä valoa, harmaata valoa
maanantai 27. helmikuuta 2023
Viikko 8: Kaikki ei ole mahdollista
lauantai 18. helmikuuta 2023
Viikko 7: Niin kaunis on hiljaisuus
sunnuntai 12. helmikuuta 2023
Viikko 6: Vaikeus vetää raja
Tällä viikolla kirjoitan rajoista.
lauantai 4. helmikuuta 2023
Viikko 5: Tapaus Ilpo Larha
sunnuntai 29. tammikuuta 2023
Viikko 4: Millaista on hyvä asiakaspalvelu?
Tämän viikon aihe on asiakaspalvelu.
Olen aikuiselämässäni ajatellut, että asiakaspalvelua saavat ihmiset jakaantuvat kolmeen ryhmään: 1) on nöyriä ihmisiä, jotka pyytävät apua vähän häpeillen ja ovat naurettavan kiitollisia kaikesta mitä saavat, ja on 2) ihmisiä, jotka ajattelevat, että heille ilman muuta kuuluu kaikki, minkä he voivat saada, ja mielellään aina enemmän. Kolmas ryhmä on jotain tältä väliltä.
Nuorempana olen kuulunut ryhmään 1. Olen pelännyt virallisten asioiden hoitamista ja ihmisiä, joita näissä virallisissa asioissa pitää lähestyä. Olen pelännyt, että nämä ihmiset pitävät minua tyhmänä, ja että ehkä loukkaan heitä tyhmillä kysymyksilläni. Joka tapauksessa olen ajatellut, että olemassaolollani vien heidän tärkeää aikaansa. Olen toivonut, että voisin olla ihmisille vaivaksi niin vähän kuin vain mahdollista.
Yliopisto-opintojen aikana kasvoin kokemusten myötä johonkin muuhun.
Joskus joku opiskelukaverini kertoi minulle samastuttavan tarinan siitä, miten vaikeaa on muotoilla sähköpostiviesti professorille tai muulle yliopiston kurssista vastaavalle henkilölle. Se oli ainakin silloin opiskelijalle arkipäiväistä ja välttämätöntä, mutta vaikeaa. Samastuin hänen pelkoonsa: on vaikea tietää, pitäisikö yliopiston henkilökuntaa puhutella kuin kuninkaallista, jos ei nyt majesteetiksi ja teidän korkeudeksenne, niin ei ainakaan missään nimessä liian toverillisesti. On aina vaikeampaa, mitä korkea-arvoisempi henkilö on kyseessä.
Kaverini sanoi, että on jotenkin kurjaa, kun on itse ensin käyttänyt viestin muotoiluun viikon, ja sitten professorilta tai muulta korkea-arvoiseksi katsotulta henkilöltä tulee vastaukseksi "ok" tai joku muu yhtä välinpitämätön vastaus.
Siihen en voinut samastua.
Minusta välinpitämättömyys ei koskaan ollut pahinta. Oli aika mukavaa, jos vastaus oli välinpitämättömän oloinen.
Pahalta tuntuvaa, pahinta, olivat tylyt vastaukset, sen jälkeen, kun itse oli stressannut viestin muotoilua kauan.
Jonkin aikaa opiskeluajastani kamppailin sen kanssa, uskallanko koskaan enää tehdä mitään minkään asian eteen, koska aina on mahdollisuus, että ihmiset ovat tylyjä.
Vuosien ja kokemisten myötä päässäni onneksi kasvoi ajatus siitä, että vika ei välttämättä olekaan minussa.
Me ihmiset teemme erilaisia töitä, ja saamme töistämme palkkaa. Jos olemme jossain sellaisessa tehtävässä, jossa meille maksetaan palkkaa muun muassa siitä, että puoleemme voidaan kääntyä tietynlaisissa asioissa muun muassa sähköpostitse, meidän kuuluu hoitaa se työ. Jos emme pysty muotoilemaan vastausviestiämme ystävällisesti tai edes neutraalisti, olemme epäonnistuneet työssämme, ja meidän pitää tehdä korjausliike.
Ajatus on saanut lisää voimaa toimiessani itse vuosia asiakaspalvelutyössä.
Palkkansa eteen on aina tehtävä parhaansa palvellakseen asiakasta. On oltava ystävällinen silloinkin, vaikka asiakas käyttäytyisi mielestäni täysin epäasiallisesti. Minun tehtäväni ei ole arvioida asiakkaan käytöstä. Tehtäväni on yrittää hoitaa se asia, minkä vuoksi hän on palveltavanani. Jos en pysty siihen, minun on vaihdettava alaa, haettava apua työterveyshuollosta tai tehtävä muu ratkaisu, mutta missään nimessä se ratkaisu ei löydy asiakkaan käytöksestä.
Näiden vuosien myötä olen kasvanut ihmiseksi, joka antaa herkästi asiakaspalautetta.
Annan mielelläni hyvää palautetta aina, kun siihen on vähänkin aihetta.
Annan takuulla negatiivista palautetta aina, kun siihen on aihetta.
Annan mieluiten kirjallisen palautteen, koska se säilyy. Palautteen vastaanottaja voi palata siihen ja mietiskellä sitä, kenties näyttää sen muillekin. Puolestani se voidaan vaikka julkaista lehdessä.
Annan sitä perusteellisemman kirjallisen palautteen, mitä loukatumpi olen. Suuttumuksen purkamisen keino on kirjoittaa mahdollisimman kohtelias, mutta yksityiskohtainen ja perusteellinen palaute siitä, mitä olen odottanut ja mikä ei mielestäni ole toteutunut kuten pitäisi. Annan mielelläni seassa myös hyvää palautetta, jos samassa yhteydessä olen aiemmin saanut hyvää palautetta, tai jos kyseiseen toimijaan liittyy mielestäni myös jotain hyvää. Pidän kuitenkin huolen siitä, että negatiivisen palautteen syy tulee mahdollisimman selkeästi esiin sellaisellekin henkilölle, jonka lukutaito tai keskittymiskyky ei riitä mihinkään monimutkaiseen.
Tällä viikolla kirjoitin palautteen taholle, jolle olin sydänjuuriani myöten loukkaantunut. Palautteesta nousi mieleeni asiakaspalvelun ydinasiat, joita kyseinen taho mielestäni rikkoi räikeästi.
1) Asiakaspalvelijan tehtävä on vastata siihen, mitä kysytään. Asiakas haluaa, että hänen asiansa hoidetaan. Asiakas ei hyödy mitään siitä, että hänelle kerrotaan jotain, mikä ei millään tavalla vastaa hänen kysymykseensä.
2) Asiakaspalvelun pitää olla ystävällistä tai neutraalia. Tähän pitää pystyä etenkin, jos asiakas on käyttäytynyt täysin asiallisesti, eikä ole vaatinut itselleen mitään millään tavalla kohtuutonta.
3) Asiakaspalvelun pitää noudattaa niitä periaatteita, mitä asiakkaalle on luvattu. Jos asiakkaalle sanotaan, että viestiin vastataan viiden arkipäivän kuluessa, mutta vastausviesti tulee todellisuudessa viidentoista arkipäivän kuluttua, ja se lisäksi rikkoo molemmat edellä luetellut periaatteet, asiat ovat todella huonosti.
Toivon, että tämän viikon jälkeen kohtaan taas ihmisiä, jotka osaavat asiakaspalvelun vähän paremmin.
sunnuntai 22. tammikuuta 2023
Viikko 3: Kuoleman kosketus
Tämän viikon postaus oli tarkoitus kirjoittaa jostain ihan muusta, mutta päätinkin kirjoittaa siitä, miten tämän viikon perjantai sujui.
Perjantaiaamuna lähdin tavalliseen tapaan töihin. Huomasin etupihalla mustan linnun. Mustia lintuja pyörii usein takapihalla, mutta ei juuri koskaan etupihalla. Ainut kerta, jolloin olen nähnyt linnun etupihalla ennen tätä hetkeä, oli viime helmikuussa, pari viikkoa mummin kuoleman jälkeen. Ajattelen minulle hyvin tyypillisen ajatuksen: toivottavasti kellekään ei tapahdu mitään pahaa. Tämä voisi olla kuoleman enne, mutta eihän sellaisia olekaan.
Lintu palaa mieleeni vasta illalla.
Aamulla oltuani jo jonkin aikaa töissä saan viestin, jossa on mainittu mm. nämä sanat: "saattohoitolääkitys on aloitettu."
Aiemmin viikolla olen saanut viestin, että eräs henkilö on sairaalassa, mutta en ole ajatellut siitä juuri mitään. Kyseinen henkilö on ollut ennenkin sairaalassa, emmekä ole niin läheisiä, että menisin vaikkapa tapaamaan häntä sairaalaan.
Saattohoito on pysäyttävä sana.
Työpäivän jälkeen kotiin tultuani olen hermostunut siitä, että en tiedä, mikä tilanne nyt on, ja vähän aikaa mietiskeltyäni päätän soittaa.
Soitettuani saan tietää, että kuolema on tapahtunut ihan hetki sitten. Nyt hän on kuollut.
Saan puhuttua suhteellisen lyhyen puhelun loppuun ilman, että järjestän kohtausta, mutta puhelun jälkeen itken vähän aikaa kouristuksenomaisesti.
On aika typerää itkeä siinä tilanteessa. En ollut läheinen kyseisen ihmisen kanssa, en oikeastaan ole ajatellut häntä hänen eläessään. Typerää ja naurettavaa itkeä hänen kuolemaansa. Niin kuvottavaa ikään kuin omia omaisten surua, surra, vaikka ei ole ollut lähellä sen enempää elämän kuin kuolemankaan hetkellä.
Silti itken sinä iltana ja seuraavana päivänä, kirkkaan auringonpaisteen päivänä.
Ehkä ei ole surun omimista, kun ei sentään mene sosiaalisen median eri kanaviin jakamaan runonpätkiä, muistokappaleita tai muuta hakeakseen osanottoja itselleen. En kaipaa kenenkään osanottoa, en itke sen vuoksi.
Suren kai enimmäkseen toisten ihmisten vuoksi. Niiden, jotka ovat jääneet jäljelle. Suren muun muassa sen ihmisen vuoksi, joka on kiistatta yksi elämäni tärkeimmistä ihmisistä. Hän on menettänyt omaisen. En tiedä, mitä voisin tehdä hänen hyväkseen. Olen surullinen menehtyneen ihmisten perheenjäsenten vuoksi. En voi edes kuvitella heidän suruaan tällä hetkellä.
Mieleeni vyöryy muistoja, ilmeisesti kuolemaan kuuluu jollain tavalla se, että muistot, joita ei muulloin ajattele, tulevat mieleen hakematta.
Kuusivuotissyntymäpäivänäni hän tuli antamaan minulle ruusun, ehkä elämäni ensimmäisen ruusun. Pidin hänestä lapsena. Hän oli monella tapaa kärsimätön ihminen, eikä välttämättä aina kaikkein empaattisin ja ystävällisin, mutta lasten kanssa hänellä riitti kärsivällisyyttä. Hän on sanonut minulle elämäni aikana monta ystävällistä sanaa. Hän ei koskaan sanonut minulle mitään loukkaavaa. Kun olin aikuinen, hän kysyi minulta usein tavatessamme, mitä mieltä juuri minä olen siitä, tästä, tuosta. Jostain syystä hän oli kiinnostunut kuulemaan mielipiteeni.
Tiedän, että on turha mietiskellä tällaisia asioita nyt, kun en ole suonut niiden mietiskelylle aikaa ihmisen eläessä. Ihmettelen, kuten vajaa vuosi sitten mummin kuoleman aikaan, miksi muistot tulevat vasta kuoleman yhteydessä, miksi ne eivät tule ennemmin. Miksi kuolemaan liittyy jonkinlainen hohto, jota ihminen ei eläessään välttämättä saa.
Eri ihmisten surulla on monenlaisia ulottuvuuksia.
Ajattelen, että en välttämättä sure niinkään ihmistä, vaan sitä, millaista elämä on ollut. Jollain tapaa toivon, että elämä olisi ollut erilaista, että elämässä olisi käynyt toisin, että kaikki olisi mennyt monella tapaa toisin.
Tiedän, että myös tällaiset ajatukset ovat turhia. Elämä on mennyt sillä tavoin kuin se on mennyt, ja juuri sen vuoksi elämä on kauheaa ja kaunista.
Päivä kaunein sammuva on, kukka kuolee korvaamaton
kun päättyy tää, muisto vain jää.